-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8730 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

اگر در نماز خواندن شك كنيم كه ركوع كردهايم و يا تشهد را خواندهايم، چه بايد كرد، آيا بايد نماز را قطع كنيم و دوباره از اول بخوانيم؟

خانم اخوان محسني، با سلام و احترام و آرزوي موفقيت براي شما.

شك در اجزاي نماز دو صورت دارد: يا بعد از گذشتن از آن جزء (مثلاً ركوع) و رسيدن به جزء ديگر (مثلاً سجده) است، يا در حال انجام دادن آن جزء است.

اگر شك درباره اجزا و اركان نماز در حالي باشد كه محل آن گذشته و نمازگزار مشغول اجزاي بعد شده است، نبايد به شك خود اعتنا كند و نماز را نبايد قطع نمايد.

بنابراين اگر بعد از ركوع يا سجود شك كند كه كارهاي واجب آن مانند ذكر و آرام بودن را انجام داده، بايد به شك خود اعتنا نكند.

هم چنين اگر در حالي كه به سجده ميرود، شك كند كه ركوع كرده، يا شك كند كه بعد از ركوع ايستاده، بايد به شك خود اعتنا نكند، اگر در حال برخاستن شك كند كه تشهد را به جا آورده، بايد اعتنا نكند.(1)

اگر شك درباره اجزاي نماز در حالي باشد كه نمازگزار از محل آن نگذشته و مشغول اجزاي بعدي نماز شده است، بايد آن را انجام دهد: اگر (كسي) شك كند كه يكي از ركنهاي نماز را به جا آورده يا نه، چنانچه مشغول كاري كه بعد از آن است نشده، بايد آن را به جا آورده يا نه، چنانچه مشغول كاري كه بعد از آن است نشده، بايد آن را به جا آورد، مثلاً اگر پيش از خواندن تشهد شك كند كه دو سجده را به جا آورده يا نه، بايد به جا آورد....(2) اگر در همان حالي كه نشسته است، شك كند كه تشهد خوانده يا نه، بايد آن را بخواند.

پي نوشتها:

1 - توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 661ً - 662.

2 - توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 662.

اگر در وضو گرفتن شك كنيم كه در هنگام مسح نمودن سر كه فرق را باز كردهايم، كاملاً خيس شده است يا نه، و دوباره و يا يك بار مسح بكشيم كافي است؟

يك بار مسح كشيدن كافي است و به شك خود اعتنا نكنيد. (1)

جهت آگاهي بيشتر از نحوه وضو گرفتن و شرايط آن به رساله مرجع تقليد خود مراجعه نماييد.

پي نوشتها:

1 - توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 162.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.